İstihdam etkisiyle 66 bin kişinin hayatına dokunuyor: McDonald’s Türkiye’den 850 milyon dolarlık üretim katkısı

2023’te toplam üretim katkısı da 850 milyon dolar olan şirket, 2025 yılında bu sayısı 1 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.

Araştırma raporunu pahalandıran McDonald’s Türkiye CEO’su Mwaffak Kanjee, “Türkiye’nin ekonomik büyümesine ve milletlerarası rekabet gücüne takviye olmaktan gurur duyuyoruz. Bayan ve genç istihdamını önceliklendirerek toplumsal kalkınmayı destekliyor, istihdam tesirimizle 66 bin kişinin hayatına dokunuyoruz” dedi.

Raporu okumak için tıklayınız

Kurulduğu 1986 yılından günümüze Türkiye’nin önde gelen süratli servis ve restoran zincirlerinden olan McDonald’s Türkiye, istihdamdan tedarik zincirine, toplumsal sorumluluktan sürdürülebilirliğe kadar kapsamlı çalışmalarıyla Türkiye’ye ve iktisada katma bedel sağlamaya devam ediyor. Tüm bu alanlarda Türkiye İktisat Siyasetleri Araştırma Vakfı (TEPAV) tarafından yürütülen “McDonald’s Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tesir Analizi” araştırması epeyce çarpıcı sonuçlar ortaya koydu. Araştırma sonuçlarını pahalandıran McDonald’s Türkiye CEO’su Mwaffak Kanjee, şirketin lokal üretimi destekleyen ve toplumsal yarar yaratan çalışmalarından duyduğu gurur ve memnuniyeti lisana getirdi.

110 MİLYON DOLARLIK KATKI SAĞLADI

McDonald’s Türkiye’nin 1986 yılından günümüze etrafında oluşturduğu ekosistemle birlikte büyüdüğünü belirten Kanjee, “TEPAV’ın gerçekleştirdiği ekonomik tesir tahlili McDonald’s Türkiye olarak gerçekleştirdiğimiz faaliyetlerin iktisada olan katkılarını ölçmemize yardımcı oldu. Bu kapsamda şirketimizin kendi faaliyetlerinden kaynaklanan direkt tesirleri, tedarik zinciri üzerinden tetiklenen dolaylı tesirleri ve hane halklarının tüketim harcamaları yoluyla yaratılan tesirleri net bir biçimde ortaya koydu. TEPAV’ın araştırmasını, geldiğimiz noktayı ve oluşturduğumuz katma pahası göstermesi açısından son derece değerli buluyorum” dedi.

Araştırmanın tedarik zincirinde mahallileşme siyasetiyle elde ettiği başarıyı ortaya koyduğunun altını çizen Mwaffak Kanjee, “2023 yılında Türkiye iktisadına toplam 298 milyon dolarlık katma paha sağladık. Başta besin, tarım, perakende, idari ve takviye hizmetler üzere bölümleri de göz önüne aldığımızda toplam üretim katkımız 850 milyon dolar oldu. 2025 yılında maksadımız bu sayısı 1 milyar dolara yükseltmek. Bu açıdan Türkiye’nin ekonomik büyümesine ve memleketler arası rekabet gücüne dayanak olmaktan gurur duyuyoruz” sözlerini kullandı. İthal girdi kullanım oranını son derece azalttıklarını da vurgulayan Kanjee, yüzde 98 oranında yerli girdiyle 2023 yılında cari açığın kapanmasına 110 milyon dolarlık katkı sunduklarını kelamlarına ekledi.

KÜRESEL REKABET GÜCÜ SAĞLADI

Mwaffak Kanjee açıklamalarında McDonald’s Türkiye faaliyetlerinin ulusal iktisada katkısının ötesinde, global rekabetçiliğe ve Türkiye’nin besin dalında marka bilinirliğine olumlu tesirler yarattığını da kaydetti. Kanjee, “Benimsediğimiz ithal ikame siyasetleriyle cari açığın kapanmasına takviye sağlamakla kalmayıp, McDonald’s Türkiye’nin yerli tedarikçilerinin memleketler arası kalite standartlarına ahenk sağlamasına ve yurt dışındaki McDonald’s restoranlarına da eser tedarik etmelerine takviye olduk. Bu durum, yerli tedarikçilerimize global seviyede rekabet etme imkanı sağladı” dedi.

66 BİN KİŞİNİN HAYATINA DOKUNUYOR

8 binden fazla çalışanıyla yılda yaklaşık 100 milyon müşteriye hizmet sunan McDonald’s Türkiye’nin istihdam tesirine de değinen Kanjee, “Sektör ortalamasının üzerinde bir istihdam tesirine sahibiz. Tedarik zinciri, ödenen fiyatların harcanması ve çalışanlarımızın hane büyüklüğünü de dahil ettiğimizde 66 bin kişinin ömrünü üretim süreçlerimizle etkiliyoruz” formunda konuştu.

McDONALD’s TÜRKİYE, BAYAN YÖNETİCİLERE EMANET

TEPAV araştırmasına nazaran, yiyecek ve içecek kesiminde bayan çalışan oranı yüzde 38,6 iken McDonald’s Türkiye, 2024 yılı itibariyle yüzde 48,9 bayan çalışan oranıyla dal ortalamasının üzerine çıktı. “Türkiye genelinde üst ve orta seviye yönetici durumlarındaki bayan oranı yüzde 19,6 iken McDonald’s Türkiye’de bu oran yüzde 40,3’e ulaştı” diyen Mwaffak Kanjee, “Kadınların iş gücüne iştirakini ve iş dünyasında güçlenmesini destekliyoruz. Bu sayede ekonomik kalkınmanın hızlanacağını ve toplumsal eşitliğin daha sağlam temellere oturacağına inanıyoruz” tabirlerini kullandı.

GENÇ YAŞ KÜMELERİNİ DESTEKLİYOR

Araştırma, McDonald’s Türkiye’nin gençlere değerli meslek fırsatları sunduğunu da ortaya koydu. Ortalama 26,6 yaş ile genç bir çalışan profiline sahip olan şirket, bilhassa işsizlik oranının yüksek olduğu genç yaş kümelerinde istihdam yaratıyor. McDonald’s Türkiye’nin genç işsizliğini azaltmaya yönelik sürdürülebilir bir istihdam modeli benimsediğini ortaya koyan araştırma, şirketin esnek çalışma siyasetlerinin, genç çalışanların hem eğitimlerine devam etmelerini hem de iş deneyimi kazanmalarını mümkün kıldığını da gösterdi.

McDonald’s Türkiye’nin genç istihdama katkısıyla sadece ferdî değil, toplumsal seviyede de ekonomik yarar yarattığını vurgulayan Mwaffak Kanjee, “Esnek çalışma saatleri ve çeşitli durumlarla gençlere birinci iş tecrübelerini kazandırmaktan memnuniyet duyuyoruz. Önümüzdeki periyotta de işsizlik oranının yüksek olduğu genç yaş kümelerine yönelik istihdam fırsatlarını artmaya devam edeceğiz” dedi.

KARBON AYAK İZİNİ YARI YARIYA AZALTTI

Araştırma, şirketin tedarik zincirinde sürdürülebilir kaynak kullanımını da teşvik ettiğini gösterdi. Salata materyalleri üzere ziraî eserlerde Küresel GAP (Good Agricultural Practices) sertifikalı tedarikçilerle çalışan McDonald’s Türkiye, ilerleyen devirlerde bu sertifikayı patates üzere öbür eserler için de mecburî hale getirmeyi planlıyor.

Ambalaj materyallerinde de geri dönüştürülebilir etraf dostu hammaddeler tercih eden McDonald’s Türkiye, tüm restoranlarında kullandığı kızartma yağlarını neredeyse yüzde 100 oranında biyodizel üretimi için geri dönüştürüyor, ambalaj atıklarını da yasal düzenlemelere uygun halde geri kazanıyor. Bu kapsamda geçen yıl İstanbul-Levent restoranında başlattıkları “Yeşil Tepsi” projesine değinen Kanjee, yenilikçi tepsilerin yüzde 40 oranında biyobazlı hammaddeden üretildiğini ve karbon ayak izini yüzde 50 azalttığını vurguladı.

SOSYAL SORUMLULUK ÇALIŞMALARI

Sporun güzelleştirici ve birleştirici gücüne inanan Türkiye A Ulusal Bayan Voleybol Takımı’nın resmi sponsoru olan McDonald’s Türkiye, gerçekleştirdiği toplumsal sorumluluk projeleriyle de topluma dayanak olmayı sürdürüyor. 6 Şubat Zelzeleleri sonrasında süratle harekete geçerek 100 bin adet menü dayanağıyla muhtaçlık sahiplerinin yanında olan şirket, 2024 yılı Ramazan ayında yeniden sarsıntı bölgesinde 15 bin bireye ulaştırdığı iftar yemeğiyle dayanışma ruhunu pekiştirdi. Sıhhat alanında toplumsal sorumluluk projeleri de yürüten McDonald’s Türkiye, bünyesindeki Çocuk Vakfı’nın takviyesiyle kurulan ve 2018 yılından bu yana faaliyetlerini sürdüren Selim Çöremen Kistik Fibrozis Merkezi’nde hastaların hem tedavi süreçlerini hem de ruhsal takviye almalarını destekliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir